torsdag den 8. april 2010

Bed and breakfast/Seng og Ingenting

B&B står som bekendt for bed and breakfast og det var da også hvad min bedre halvdel og jeg fik, da vi tog på bryllupsrejse til England for 4 år siden. I Canterbury, hvor vi tilbragte knap en uge, boede vi på et rigtigt B&B. Alt levede op til vores mest romantiske forventninger om hvordan man bedst kunne tilbringe sin bryllupsrejse. Morgenmaden blev serveret af husets kvindelige indehaver og der var alt hvad hjertet kunne begære. Hun kunne selvfølgelig lave traditionel engelsk morgenmad med bacon, pølser, æg osv, men da vi er vegetarer havde hun sørget for at have vegetarpølser på lager og så lavede hun røræg til os med bagte tomater, hvis vi ville have det. Desuden var der en hel morgenbuffet med forskellig frugt, flere slags brød, mysli, juice, mælk, youghurt, kaffe, te osv og bordet var dækket så enhver engelsk husmor af den gamle skole ville nikke bifaldende.
Værten sørgede for der var rene håndklæder til os, hun redte vores seng, stillede hjemmesko og hængte morgenkåber frem til os og hver dag, når vi kom hjem efter at have været ude og opleve det engelske land, som det tager sig ud i omegnen af Canterbury, havde hun stillet små søde kopper med små chokolader, småkager og tebreve frem til os, så vi kunne tage en kop aftente.
Badeværelset var en sag for sig: Gammeldags badekar med løvefødder, velduftende sæber og olier og en lysekrone.
Prikken over i'et var at hun kørte os til stationen med vores kufferter, da vi spurgte om hun ville ringe efter en taxa.
Det hele var inkluderet i prisen, også værtens uovertrufne omsorg og venlighed overfor sine gæster.

Efter denne oplevelse syntes vi, at det der med B&B var en rigtig god ide, så nu har vi prøvet det af i Danmark ved flere lejligheder. Det er bare som om, man ikke rigtigt har forstået konceptet i Danmark. Egentlig burde B&B i Danmark oversættes til S&I, Seng og Ingenting, for det der med morgenmaden har de da godt nok glemt. Mange steder er det slet ikke en mulighed og de steder, hvor det fås, skal man betale ekstra for det. Det man så får lever på ingen måde op til det vi oplevede i England. I Danmark må man nemlig tage til takke med discount-rundstykker, der hives ud af fryseren og varmes til lejligheden, marmelade af den slags der ligger i små plastikæsker og toastost pakket ind i plastik.
Et par steder har vi oplevet, at der ikke engang var sørget for toiletpapir og skal man have sengetøj, skal man sørme også betale ekstra for det.

Og så er der lige det med regningen. Jeg har det sådan, at når jeg betaler for en vare eller en ydelse, vil jeg godt have en kvittering, så jeg rent faktisk har et bevis på, at jeg har betalt. Vi har da også oplevet at få en kvittering et enkelt sted uden at skulle spørge om det, men ellers er tendensen, at man skal spørge. Så udleveres den modvilligt eller værten bliver direkte fornærmet og spørger om man har noget at bruge sådan en til. Selvom B&B-stederne kan findes helt officielt på nettet, er der vist en del af dem, der har en temmelig uofficiel økonomi!
Som konen det sidste sted sagde til os: Sådan noget bruger man ikke i Vestjylland, man betaler bare og så har man et sted at være.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ansigt

Mit ansigt er ikke mit ansigt jeg plejede at kende mit ansigt og selvom det godt nok forandrede sig lidt med tiden fordi alderen ændrer os ...