søndag den 11. april 2010

Facebook-forurening

Hvis du er på Facebook har du sikkert set den her slags i folks status: Først kommer der en påstand/oplysning om en eller anden sygdom og så slutter teksten med følgende: "93% af befolkningen vil ikke kopiere og indsætte det, og gøre det til deres status i en time. Vil du være en af de 7 % der gør?"
Den ene dag er det ADHD, den næste dag cancer og den 3. dag noget helt fjerde. Den der med de 93 % og 7 % er dog gennemgående.
Hver gang jeg ser den slags undrer det mig at folk kopierer sådan noget ind i deres status. Tallene er selvfølgelig helt udokumenterede og så er det altså min faste overbevisning at hverken cancerramte, ADHD-børn eller nogen som helst andre sygdomsramte får det bedre af at folk skriver sådan noget i deres status. Tværtimod virker det på mig respektløst overfor mennesker der har en alvorlig sygdom, at man tror man gør en forskel for dem ved at sætte sådan noget ind på FB. Køber man lidt aflad? Føler man sig særligt god, fordi man sætter sådan noget ind og synes man jeg er styg og ufølsom fordi jeg ikke gør det?

En anden populær ting at forurene Facebook-universet med er de evindelige advarsler mod farlige vira. Send det videre! Send det videre! Kopier det ind i din status! Advar, advar, advar! Ellers dør din computer for øjnene af dig!

Facebook er genial, hvis man bruger den ordentligt. Facebook er et godt og brugbart redskab til at holde kontakt og skabe kontakt mellem mennesker. Det er bare så skrækkeligt synd, at Facebook også bruges som skraldespand for alskens skidt og lort, der i bedste fald er ligegyldigt og i værste fald ikke kan andet end genere en masse mennesker.

Ansigt

Mit ansigt er ikke mit ansigt jeg plejede at kende mit ansigt og selvom det godt nok forandrede sig lidt med tiden fordi alderen ændrer os ...