mandag den 29. marts 2010

Nej, vegetarer spiser ikke fisk

Lad mig først slå fast, at jeg er temmelig ligeglad med, hvad andre mennesker spiser. Jeg kan selvfølgelig se mange fordele ved at være vegetar og vil folk absolut spise kød, har jeg nemmest ved at respektere det, hvis dyrene har levet et godt liv. Men altså: Dybest set mener jeg, at det må være op til den enkelte, hvad vedkommende vælger at proppe i hovedet.
Til gengæld er jeg ikke ligeglad med, hvad folk kalder sig, for når mennesker der spiser forskellige former for døde dyr, f. eks fisk og fjerkræ render rundt og kalder sig vegetarer, så går det rent faktisk ud over mig. Det er nemlig årsag til en begrebsforvirring uden lige. Som vegetar har jeg ofte oplevet at folk tror, at jeg spiser fisk. Dette begrunder de med, at de da kender en vegetar, der spiser fisk. Da må jeg tage mig til hovedet og det er lige før, jeg får flere grå hår end jeg har i forvejen, for de to ting udelukker hinanden. Spiser man fisk er man IKKE vegetar!
Folk, der spiser kød, synes måske det er noget pjat at gå op i, men det er det altså ikke for mig. Det er faktisk temmelig vigtigt for mig, når jeg går på restaurant, at kokken ikke pga. omtalte begrebsforvirring putter fisk eller fjerkræ i min mad. Jeg vil gerne have det respekteres, at jeg har valgt at leve af vegetarisk føde.
Jeg har været så heldig at være i Canada et par gange. Første gang i Toronto i Ontario og nogle år senere i British Colombia i Vancouver og omegn. Her oplevede jeg, at det var meget nemt at være vegetar i modsætning til i Danmark. Ingen stillede det dybt irriterende spørgsmål om hvorvidt jeg spiser fisk, og alle restauranter havde mindst en og ofte flere vegetariske retter. Når man kommer tilbage til Danmark føles det som at komme til et uland. Mange restauranter har slet ikke vegetariske retter på menuen og der er uendeligt lidt forståelse for og viden omkring det at være vegetar.
Som vegetar kommer jeg ofte ud for spørgsmålet: Hvorfor er du vegetar? Jeg svarer selvfølgelig pænt, men egentlig undrer det mig, at det er mig der skal forklare mine madvaner. Min mad er sund og i disse år hvor det diskuteres, hvordan vi kan forurene mindre, må det vel også betyde noget at en vegetars levevis producerer en hel del mindre CO2 end en kødspisers. Taler vi om at få mad nok til alle mennesker, er den vegetariske livsstil også at foretrække. En sæk korn rækker til mange flere mennesker, hvis den spises direkte, i forhold til hvis den skal passere gennem et dyr og blive til kød.
Der er altså masser af gode grunde til at leve vegetarisk, både for det enkelte menneske og set i globalt perspektiv. Derfor forekommer det mig meget mærkeligt, at det er mig der altid skal forklare, hvorfor jeg vælger at leve som jeg gør. Man kunne med meget større ret stille spørgsmålet: Hvorfor har du valgt at spise kød?
Information om det at være vegetar:Vegetarer spiser ikke nogen former for kød, fisk eller fjerkræ, men en del vegetarer spiser æg og mælkeprodukter.
Lakto-vegetar: Vegetar der spiser mælkeprodukter
Ovo-vegetar: Vegetar der spiser æg
Lakto-ovo-vegetar: Vegetar der spiser æg og mælkeprodukter
Veganere spiser hverken kød, fisk, fjerkræ eller animalske produkter i det hele taget.
Den store misforståelse:
Mange tror fejlagtigt at vegetarer kan spise fisk, men dette er ikke rigtigt - spiser man fisk, er man ikke vegetar!
Til sidst fem gode grunde til at leve vegetarisk:
1. Det er sundt
2. Dyrevelfærd - dyrene behandles ikke godt i det industrialiserede landbrug. Når et levende dyr betragtes som en produktionsenhed, er der noget galt.
3. Etiske årsager - man har ikke lyst at slå dyr ihjel.
4. Miljømæssige årsager - produktion af kød forbruger store mængder energi og vand.
5. Solidaritet med de sultende - Der ville være mad nok til alle, hvis alle levede vegetarisk.
Hvis du er forvirret og vil have klaret begreberne yderligere, kan du gå ind på følgende link:
http://www.vegetarforening.dk/omveg/hvad.htm
Her forklares det grundigt hvad det vil sige at være vegetar.

Ansigt

Mit ansigt er ikke mit ansigt jeg plejede at kende mit ansigt og selvom det godt nok forandrede sig lidt med tiden fordi alderen ændrer os ...