fredag den 18. juni 2010

Økologi er ikke for fattigrøve

Økologi er godt! Deri kan jeg kun være enig, men når jeg står i supermarkedet, er det sjældent jeg vælger den økologiske vare. Jeg er nemlig nødt til at tænke på prisen og det er altså oftest sådan, at de økologiske varer er en hel del dyrere end de konventionelle.

Som førtidspensionist eller kontanthjælpsmodtager kan man ikke frelse verden. Man kan sympatisere nok så meget med økologi og fairtrade, men når man skal handle ind, er man nødt til at tænke på sig selv og sin egen familie først.
På min bon fra i dag står f. eks 1½ kg løg til 7,50 kr. Havde jeg valgt økologisk havde prisen selvfølgelig været noget højere. Jeg har altså købt 1½ kg sund fødevare for 7,50 og det er faktisk et ret godt køb.

Kartoflerne er dyre i år, måske pga. det kolde forår. Jeg vil have nye kartofler, når de kommer frem, men har endnu ikke haft råd til at købe de danske. Forleden fik jeg dog fat i nogle ret gode udenlandske. Jeg gav 20 kr. for 3 kg. Dagen efter talte jeg med en, der netop havde givet 30 kr. for et kg danske kartofler. Hun roste sine nye danske kartofler i høje toner, og jeg kunne selvfølgelig godt smage hvor gode de var, da hun gav mig en bid, men jeg havde bare ikke råd til at vælge dem. Ser man på kiloprisen var hendes kartofler 4½ gange så dyre som dem jeg havde købt!

Det betyder meget for mig at leve sundt og jeg er dybt i mit inderste overbevist om, at økologiske varer er sundere end ikke-økologiske, men pengepungen sætter altså sine begrænsninger. Derfor er jeg nødt til at vælge den sundest mulige løsning og det er at gå målrettet efter tilbud på sunde fødevarer og at købe varer, hvor man får en stor mængde for et lille beløb. Derfor er der ofte gulerødder, løg og kartofler på menuen, men sjældent avocado, som vi ellers er vilde med her i huset.

Ja, økologi er godt, ikke bare for miljøet og for sundheden, men især for selvfølelsen hos de der køber det. Det giver sådan en særlig følelse af overskud og en særlig dejligt fornemmelse af frelsthed at kunne handle økologisk i den lokale gårdbutik og i Irma. Dette er dog en luksus der må overlades til dem der har råd. Vi andre skal bare have pengene til at slå til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ansigt

Mit ansigt er ikke mit ansigt jeg plejede at kende mit ansigt og selvom det godt nok forandrede sig lidt med tiden fordi alderen ændrer os ...