onsdag den 16. januar 2013

Europæer


Jeg er europæer i dag
det er aldrig faldet mig ind før
faktisk har jeg aldrig følt det
sådan som jeg føler det i dag

Jeg er europæer!

Jeg er europæer
med de nødlidende i Grækenland
der troede de havde en sikker havn
et hjem
et job
men pludselig mistede alt

Jeg er europæer
med den spanske mor
der henter vand ved en brandhane
fordi hendes eneste mulighed
for at give sine børn et hjem
er et besat hus
hvor vandet og strømmen er lukket

Jeg er europæer
med jøderne
der igen må høre hadets stemme
som man aldrig mere troede den skulle lyde
i Europa

Nu skingrer nødens råb i Europa
nu skal det gå ud over nogen
nogen må tage skraldet

Nu vejrer haderne morgenluft igen
De samler styrke i deres had
de hader jøder
de hader homoseksuelle
de hader tyskere
de hader indvandrere
de hader syge
de hader arbejdsløse
de hader

Svaret er en stille hvisken
som bølgedis
over Europas jorder

Jeg er europæer


©Laila Ammitsbøl
Teksten eller dele heraf må kun kopieres med forfatterens tilladelse, men du er meget velkommen til at linke til blogindlægget via fx Facebook.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ansigt

Mit ansigt er ikke mit ansigt jeg plejede at kende mit ansigt og selvom det godt nok forandrede sig lidt med tiden fordi alderen ændrer os ...