mandag den 23. september 2024

Det sker jeg får lyst til at råbe

Det sker jeg får lyst til at råbe

med en stor mørk stemme:


Hvorfor er jeg ligegyldig?

Hvorfor betyder det ikke noget

hvad jeg gør og tænker?

Om jeg er bange for den næste kontrol?

Om kræften er brudt ud igen?

Hvorfor interesserer det ingen?


Hvorfor bliver mine mails ikke besvaret?

Hvorfor hele tiden denne modstand

denne nærmest demonstrative ignoreren

når jeg spørger af interesse

hvordan det går?

r jeg sender en tillykke-hilsen

eller ønsker folk en god ferie?

Hvorfor fortjener jeg kun ingenting

en kold, hvid mur

smasket i fjæset?

Eller højst en virtuel tommeltot

der næsten lige så godt kunne være en fuckfinger.


Tvivlen er en ætsegift

der næres af afvisning.

jeg spørger mig selv

i søvnløse nætter

om det bare var mig

der syntes vi havde en hyggelig dag sammen

da det endelig lykkedes at få en aftale?

Om det bare var mig 

der mente at vi havde det sjovt sammen?

Var det helt misforstået

da jeg følte vi forstod hinanden

og snakkede så godt om det der betyder noget?


Er det mon mine interesser der er forkerte?

Er jeg for kejtet og anderledes?

En man ikke vil være bekendt at omgås?


Til sidst fortalte jeg om ensomheden

om tristheden når der ikke kommer et svar

om sorgen over ikke at betyde noget.


Men de har travlt

siger de

Og der kommer jo så mange mails

så mine bare glider ned i glemslen

Og det er slet ikke med vilje

Og de er bare ikke så gode til at tage kontakt

osv.

Den samme historie hver gang...


Men der er plads til andet

tid til andet

i deres liv.

Mennesker de vil være bekendt

og som de tager billeder af

og praler på Facebook af at have været sammen med.

Og mennesker de ikke glemmer at svare

og som ikke skal tigge om kontakt

og hvis beskeder på Messenger

ikke bare sådan helt per automatik

glider ned i glemslen.


Jeg ville gerne slutte dette forsøg på et digt

effektfuldt

med dybe indsigtsfulde svar.


Men jeg har ingen svar

kun spørgsmål

Endeløse forbandede spørgsmål

der trevler mig op indefra

tråd for tråd for tråd

til jeg er ingenting.


©Laila Ammitsbøl








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Der findes to køn

  Det hviskes mellem venner over spiseborde når vinen lokker sandheden frem Der findes to køn De kigger sig omkring sikrer sig d...